Witamina D – dobra z natury

0
216
witamina d

Witamina D jest znana przez praktycznie każdego z nas. Jednak, czy na pewno wiesz o niej wszystko? Warto poznać wszystkie źródła tej drogocennej witaminy oraz dowiedzieć się, na co wpływa i czym skutkuje jej niedobór. Oto zbiór najważniejszych informacji dotyczących witaminy D. Czy wiedziałeś o nich wszystkich?

Gdzie znaleźć witaminę D?

Pierwsze, co przychodzi nam na myśl w temacie źródeł witamin są suplementy. Jednak przyjmowanie kapsułek, czy tabletek nie jest najlepszym rozwiązaniem. Szczególnie w przypadku witaminy D, której źródło znajdziemy w wielu produktach spożywczych. Wystarczy odpowiednia, zdrowa dieta i nie musimy się martwić o niedobór jakichkolwiek składników odżywczych.
Głównym produktem, który dostarczy nam dużej ilości witaminy D, jest ryba. Powinniśmy wybierać ryby morskie, najlepiej przyrządzone w piekarniku, na parze lub ugotowane. Smażenie zabija wiele mikro- i makro- elementów, które są bardzo ważne w odpowiednim funkcjonowaniu naszego organizmu.
Jeśli jednak nie lubimy ryb lub jesteśmy wegetarianami lub weganami, znajdziemy wiele innych produktów zawierających witaminę D. Są to między innymi jajka, różnego rodzaju oleje roślinne, czy długo dojrzewające sery. Jednak trzeba liczyć się z tym, że choć produkty zawierają witaminę D, to nie w takich ilościach, jak ryby morskie. Jeśli mamy duży niedobór, mogą one sobie z nim nie poradzić.
Jednak to nie pożywienie może dostarczyć nam najwięcej witaminy D! Jej głównym i najlepszym źródłem jest… słońce! W okresie wiosenno-letnim bardzo rzadko narzeka się na niedobór tej witaminy, dlatego korzystajmy z pięknej, słonecznej pogody!

Jak wpływa na nas witamina D?

Głównym, zauważalnym efektem działania witaminy D jest duży zasób energii. Z pewnością latem odczuwamy zdecydowany przypływ sił witalnych, niż jesienią, czy zimą. Wszystko za sprawą promieni słonecznych, które przekazują nam potężną dawkę witaminy! Czujemy się wypoczęci, pełni sił i wigoru. A wystarczy 20 minut codziennego spaceru w słońcu, aby zapewnić sobie odpowiednią dawkę.
Witaminie D zawdzięczamy również dobre funkcjonowanie kości i metabolizmu. Jeśli mamy jej wystarczająco, nie musimy martwić się o wiele chorób kostnych, jak i jelit. Pobudza ona mineralizację szkliwa. Oprócz kości, wzmacnia również mięśnie oraz reguluje ciśnienie krwi. Wspiera produkcję insuliny w trzustce. Z zauważalnych działań zewnętrznych możemy wymienić dobrą kondycję włosów oraz paznokci. Witamina D chroni nas również przed pewnymi chorobami, jak na przykład cukrzyca typu 1 lub rak jelita grubego. A to wciąż nie wszystkie odkryte dobroczynne wpływy!
Jak widać odpowiednia ilość witaminy może naprawdę wpływać na jakość naszego życia i zdrowia. Warto wykonywać podstawowe badania krwi, aby wiedzieć, czego nam brakuje i co powinniśmy zmienić w naszej diecie i codziennym rytmie. Zdrowe odżywianie to najważniejszy element w całej drodze do dobrego funkcjonowania organizmu. Jeśli chcemy cieszyć się długim i zdrowym życiem, pamiętajmy o tym!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here